Köpvillkor

Frakt

Vi skickar endast inom Sverige. 

Fraktpriset tillkommer i kassan. Fraktfritt till privatpersoner vid köp för minst 490 kr.


Allmänna köpvillkor för e-handel

1. Allmänt

  1. Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan Hinza AB org. nr. 556541-3423 (”Bolaget”) och dig som gör en beställning från oss via www.hinza.se (”Webbplatsen”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Bolaget framgår på Webbplatsen. Villkoren gäller endast för dig som är konsument och som genomför din beställning och därmed köper en vara av oss via Webbplatsen.
  2. Utöver Villkoren gäller även Bolagets integritetspolicy. I denna policy kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter när du handlar hos oss.
  3. Du som handlar som privatperson behöver vara över 16 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är under 16 år krävs dina målsmäns samtycke för att få beställa hos oss.
  4. Vi kan när som helst ändra dessa Villkor, men de Villkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet.

2. Avtal och beställning

  1. För att kunna genomföra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera Villkoren.
  2. Efter mottagen beställning skickar Bolaget så snart som möjligt en orderbekräftelse till dig via e-post som bekräftar beställningen. Avtal om köp ingås först när Bolaget skriftligen har bekräftat beställningen och du har fått orderbekräftelsen per e-post.
  3. Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning, exempelvis om du har angivit felaktiga uppgifter eller beställningen inte går att uppfylla på grund av slutförsäljning.
  4. Observera att vi aldrig restnoterar produkter som tillfälligt är slut. Sådana produkter måste beställas om på nytt vid ett annat tillfälle.

3. Produktinformation m.m.

  1. Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- eller skrivfel på Webbplatsen, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial samt produktbeskrivningar. Bolaget har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera informationen på Webbplatsen och att löpande genomföra produktändringar och förbättringar på Webbplatsen.
  2. Bilder på Webbplatsen som visar produkter, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer och inte någon specifikation över produktens egenskaper, funktioner, ursprung eller någon garanti. Bolaget ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.
  3. Innehållet på Webbplatsen är skyddat av upphovsrätt. Produktnamn och logotyper kan även vara skyddade av varumärkesrätt eller enligt marknadsrättslig lagstiftning. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Bolaget.

4. Priser och betalning

  1. Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Webbplatsen, om annat inte uttryckligen har avtalats eller om omständigheterna inte uppenbarligen föranleder annat. Samtliga priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Om valet görs att priserna på sidan ska visas exklusive moms tillkommer momsen i kassan.  Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen.
  2. Bolaget strävar efter att Webbplatsen i största möjliga mån ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för att Webbplatsen kan innehålla skrivfel och felaktiga priser och vi är inte bundna av priser som du insåg eller borde ha insett var felaktiga. Om ett felaktigt pris har angetts för en beställd produkt, kommer vi att meddela dig och invänta eventuellt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.
  3. Du kan betala för ditt köp genom de betalningsalternativ och enligt de separata betalningsvillkor som anges på Webbplatsen. Vi förbehåller oss rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.

5. Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden

  1. Bolaget kan från tid till annan genomföra kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden för olika produkter (”Erbjudanden”). För produkter som omfattas av sådana Erbjudanden gäller det förmånliga priset eller de förmånliga villkoren under den begränsade period som finns angiven i samband med det aktuella Erbjudandet eller så långt lagret räcker. I övrigt gäller dessa Villkor.
  2. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges annat. Vid avslutande eller återkallande av Erbjudandet, ska dessa Villkor gälla i dess helhet för de produkter som tidigare omfattades av Erbjudandet.

6. Övergiven kundvagn

  1. Om du är inloggad och har lagt varor i kundvagnen utan att genomföra en beställning, kan du när som helst återskapa kundvagnen med alla produkter som du har lagt i kundvagnen. Om du inte vill återskapa kundvagnen behöver du inte vidta några åtgärder. Pris och tillgänglighet för produkterna är baserade på de priser och den tillgänglighet som gällde när du placerade produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss därför rätten att ändra priserna i samband med olika Erbjudanden och för slutförsäljning.

7. Leverans

  1. Kostnad för frakt tillkommer vid beställning om inget annat uttryckligen framgår i samband med din beställning. 
  2. Leveranser till privatpersoner i Sverige sker vanligtvis inom fem vardagar. Leverans sker med DHL Servicepoint för uthämtning hos DHL-ombud. DHL skickar sms till mobilnumret som angetts vid beställning med avisering om uthämtning. Legitimation krävs för uthämtning av paket. Notera att paket ligger sju dagar hos DHL:s uthämtningsställen innan de returneras.
  3. För outlösta beställningar har vi rätt att ta ut en avgift på 150 kronor för vår hanteringskostnad av beställningen samt för returfrakten till oss.
  4. Beställningar till företag skickas med DHL.


8. Ångerrätt för privatpersoner

  1. Vid köp av produkter från Webbplatsen har du rätt att ångra din beställning inom 14 dagar utan att ange något skäl, med undantag för vad som sägs nedan. Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du inom 14 dagar från det att du har tagit emot den beställda produkten (”Ångerfristen”) returnera den till Bolaget med ifylld returblankett. Returinstruktionerna måste följas. Läs mer på reklamation och retur.
  2. När du gör ditt köp via Webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Bolaget rätt att göra ett avdrag för värdeminskning på det belopp som Bolaget ska återbetala dig. Avdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde.
  3. Vänligen notera att vissa produkter inte omfattas av ångerrätten. Ångerrätten gäller inte för följande typer av produkter:
    1. varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel.
  4. I samband med en beställning av produkt för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta.
  5. Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du, innan Ångerfristen gått ut, fylla i returblanketten som bifogades i leveransen samt följa retur-instruktionerna som står angivna på baksidan av returblanketten. Läs mer på reklamation och retur. Som alternativt till returblanktten kan du använda den blankett för ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram, se här.
  6. Produkter ska skickas till oss utan onödigt dröjsmål. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Vid retur av produkter som omfattas av ångerrätten, ska du betala kostnaden för returfrakt och ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till dess att Bolaget tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse.
  7. Om du ångrar ditt köp kommer Bolaget att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig om varan ännu inte har skickats. Har varan skickats återbetalas inte fraktkostnaden på 79 kr inkl. moms oavsett om varan skickats med fraktkostnad eller fraktfritt. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål om varan ej har skickats eller då vi mottagit den returnerade varan. Återbetalning sker via det betalsätt som du valde vid beställningen om vi inte uttryckligen har kommit överens om annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

9. Reklamation för privatpersoner

  1. Vid beställning via Webbplatsen har du alltid rätt att reklamera din produkt inom tre år räknat från den dag du tog emot produkten. Om du önskar göra gällande fel i produkten ska du kontakta Bolaget så snart som möjligt efter att felet upptäcktes. För att reklamationen ska vara giltig måste den alltid göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid.
  2. Vi rekommenderar att du undersöker produkterna när du tar emot dem och att du anmäler eventuella skador på emballaget direkt till transportören eller utlämningsstället och antecknar skadorna på frakthandlingarna.
  3. Du kan reklamera en felaktig produkt genom att returnera den till oss. Kontakta oss på shop@hinza.se eller 0435-30046 för att få en DHL-returfraktsedel mailad till dig så slipper du själv bekosta returfrakten. Fyll i returblanketten som du fick i leveransen eller skriv ett nytt papper med uppgifter om ordernummer, namn, adress, mobilnummer, e-mail, artikel och antal samt varför du vill reklamera produkten. Skriv ut DHL-returfraktsedeln du fått av oss per mail, tejpa fast returfraktsedeln utanpå paketet och lämna in paketet hos ett DHL-ombud. Du ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till det att du lämnat in den som ett paket hos ett DHL-ombud med vår DHL-returfraktsedel på. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad. Bolaget löser inte ut några produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.
  4. När Bolaget har tagit emot den reklamerade produkten och konstaterat att reklamationen är giltig kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller att vi kommer att byta ut den felaktiga produkten mot en ny. Om det inte är möjligt eller om Bolaget annars bedömer det som mer kostnadseffektivt, kan Bolaget istället göra en återbetalning av det belopp du betalat för din beställning. Observera att Bolaget har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag och att Bolaget i sådant fall inte betalar tillbaka eventuella utlägg för returfrakt. Meddela oss om du hellre vill få beloppet återbetalt istället för att få en ny produkt.

10. Tillämplig lag och tvister

  1. Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta Hinzas kundtjänst på shop@hinza.se eller 0435-30046.
  2. Du som är konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer Bolaget ARN:s rekommendationer. Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.
  3. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.

 

Allmänna köpvillkor för e-handel version 1.0

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.